zondag 30 december 2007

Beatrix houden we erin!


Ik heb vreselijk genoten van de praktijkdemonstratie door onze koningin dat je mensen ook heel goed op de kast kunt jagen zonder botheid of overdrijving. Eindelijk iemand die zegt wat ze denkt en doet wat ze zegt. Mag een koningin dat? Zolang de minister-president hiervoor de politieke verantwoordelijkheid wil dragen is het staatsrechtelijk in orde. Geen enkele reden om te gaan prutsen aan de Grondwet.

Ben ik het 100 % met haar eens? Nee, ik denk veel positiever over individualisme. De meeste gruweldaden in deze wereld worden begaan door mensen die denken dat ze opkomen voor een groter ideaal. Wanneer je maar niet te kortzichtig bent vind ik het prima als je gewoon voor jezelf opkomt. Als jij hecht aan jouw eigen belang, snap je vast wel dat ik aan het mijne hecht. Maken we er samen wel iets moois van: dat is al een eeuw of drie het recept voor vooruitgang. Maar de adviezen in de kersttoespraak van Beatrix lijken me daar verder best bruikbaar bij. Als ik trots ben op Nederland is dat zeker ook vanwege onze monarchie.

Geen opmerkingen: