woensdag 24 oktober 2007

Welkom bij VVD-Marco



Beetje vreemde naam, maar ja, deze was nog vrij. En om vrijheid was het mij toch al te doen. Even voorstellen: Marco Swart is de naam.

Sommige mensen denken dat partijen zonder leden de toekomst hebben. Ik niet. Maar ja, wat wil je, ik ben al een hele tijd lid van de VVD: dat VVD-Marco komt ook weer niet helemaal uit de lucht vallen. De uitdaging is om in de komende jaren te bewijzen dat het met een partij toch beter gaat. Dat is ook weer geen vanzelfsprekendheid. Nederland was al een democratie voordat er partijen bestonden. Vertel mij dus niet, dat politieke partijen onmisbaar zijn, want dat geloof ik domweg niet. Democratie en partijen is meer zoiets als een fiets en banden : het kan wel zonder, maar het gaat echt beter mét.

Dan moeten die banden natuurlijk wel opgepompt zijn, anders is er inderdaad niet zoveel verschil. Daarom hebben partijen in Nederland, de VVD voorop, nog wel iets te bewijzen. Mensen moeten kunnen merken: hé, toch handig dat er een VVD is. Goede gedachtewisseling binnen de VVD is daarbij onmisbaar. Met dat soort plannen is iedereen het altijd graag eens, maar meestal stokt het bij de uitvoering.

Er is de afgelopen jaren veel gedaan om leden in de VVD meer invloed te geven en meer ruimte te maken voor echte politieke discussies. Toch worden ze nog maar voor een beperkt deel gebruikt. In de cursussen die ik aan nieuwe VVD leden geef, merk ik dat er genoeg mensen zijn die mee willen doen als het niet nodeloos moeilijk wordt gemaakt.

Er is de afgelopen jaren veel gesleuteld aan de mogelijkheden van de VVD partijraad, maar ook die worden maar mondjesmaat gebruikt. In sommige provincies is al te zien hoe je meer kun doen met de partijraad. En het kan nog wel beter ook.

Politieke partijen moet zich niet afsluiten van het maatschappelijke debat door alleen in eigen kring te discussiëren. Een uitnodigende voorbereiding van discussies in de partijraad kan ook een bijdrage zijn aan de permanente campagne voor de ideeën van de VVD. Daarvoor wil ik de handen uit de mouwen steken. Daarom ben ik kandidaat om namens Overijssel lid van de partijraad te worden. En vandaar dit weblog.

Dit blog draait om drie dingen:
  1. De toekomst van ons land en wat de VVD daarvoor moet betekenen
  2. De manier waarop de VVD werkt en wat we daar in Overijssel mee kunnen
  3. Mijn persoonlijke invalshoek daarbij
Zoals dat bij blogs gaat, zal het stukje bij beetje groeien. Vragen en opmerkingen zijn welkom, ook als je geen VVD-er bent of niet uit Overijssel komt. Want dat afsluiten, daar was ik dus niet zo voor!

Geen opmerkingen: