dinsdag 30 oktober 2007

Overijsselen


Veel ergernis over de overheid heeft te maken met de manier waarop mensen worden behandeld. Onze verhouding met de overheid is niet spiegelbeeldig. Veel zaken die ons aangaan kunnen alleen door de overheid worden besloten. Als een supermarkt je niet bevalt, ga je gewoon naar een andere. Met een bouwvergunning ligt dat net even anders. Als je je grond niet aan de buurman wil verkopen, kan hij zijn tuin niet groter maken. Als de gemeente een nieuwe wijk wil bouwen, ligt dat net even anders. Die ongelijke verhouding geeft vaak op zichzelf al een onplezierig gevoel. Daar komt nog bij dat we vaak verschillend denken over wat de overheid zou moeten doen en daar vaak ook verschillende belangen bij hebben. Dit zijn problemen die niet helemaal kunnen worden vermeden. Maar het is nergens voor nodig dat de overheid zich ook nog eens arrogant opstelt en de inwoners van dit land niet als burgers, maar als onderdanen behandelt. Telefonische onbereikbaarheid, e-mails die zoek raken, brieven die niet op tijd worden beantwoord en bezwaren die simpel worden weggewuifd zijn kenmerken van een bureaucratie die liever zonder ons over ons beslist. In de raad van Enschede is de VVD zeven jaar terug begonnen met tot vervelens toe te hameren op correct reageren naar burgers. Andere partijen vonden dat in het begin wat overdreven, maar intussen is het gewoon praktijk en in januari van dit jaar noemde de Nationale ombudsman de aanpak van Enschede zelfs als een goed voorbeeld voor andere gemeenten. Diezelfde ombudsman was afgelopen vrijdag heel lovend over de manier waarop de provincie Overijssel omgaat met bezwaren van burgers. In plaats van ze formeel af te doen, wordt er met actieve bemiddeling gekeken of er een betere oplossing mogelijk is. Elders in Nederland wordt deze werkwijze al "Overijsselen" genoemd. Het is jammer dat dit alles nog niet vanzelfsprekend is. Maar het is natuurlijk wel mooi dat de wijsheid op dit terrein uit het Oosten komt.

Geen opmerkingen: